Julia en Mohamed in het theater!


De Tekstsmederij

Aanstaande dinsdag 3 december om 20:00 uur een nieuwe De Tekstsmederij Presenteert! Mohamed Aadroun en Julia Akkermans brengen niet eerder geschreven verhalen, kersverse toneelteksten in Theater Bellevue. De scènes worden gelezen door ondermeer Simon Heijmans, Niek van der Horst, Jouman Fattal, Anne Chris Schulting en Tarikh Janssen. De avond wordt gepresenteerd door Yahmani Blackman, tafelgast is Nathan Vecht. Boek nu je tickets en zorg dat jij na afloop kunt zeggen: Ik was erbij!

Julia is actrice (Gouden Kalf 2019) en waagt zich nu bij de Tekstsmederij aan het ontwikkelen van haar toneelschrijven. “Mijn inspiratie voor het schrijven van deze tekst is eigenlijk begonnen bij een briefwisseling die ooit heeft plaatsgevonden tussen de filosoof René Descartes en de intellectuele, hyperintelligente maar depressieve prinses: Elisabeth van de Palts. Zij begonnen in 1643 een briefcorrespondentie, die in het begin vooral theoretisch en wiskundig van aard was;  ingewikkelde wiskundesommen passeren de revue. Maar beetje bij beetje worden de brieven steeds persoonlijker en vraagt Elisabeth tussen de regels door wanhopig om raad hoe ze moet omgaan met haar heftige emoties, haar zwaarmoedigheid; hoe ze in godsnaam moet leven. Ook vraagt ze zich af hoe haar ziel in verhouding staat haar het lichaam. Later wordt ze ziek, Descartes grijpt deze situatie en haar nieuwsgierigheid aan om zijn filosofie zo goed mogelijk te ontplooien. 

Omdat Descartes met zijn 'Cogito ergo sum' oftewel 'Ik denk, dus ik ben' eigenlijk zowat de grondlegger is geweest van de hele westerse filosofie en misschien wel de hele westerse cultuur, reist uiteraard de vraag: wat heeft het ons gebracht? En hoe ervaren wij nu, jonge mensen in de 20e eeuw, de erfenis van zijn filosofie? Met deze tekst wil ik, naast het vormgeven van de brieven tussen Descartes en Elisabeth, dus als het ware ook een brief terugschrijven, van ons, wij mensen uit de 21e eeuw, gericht aan Descartes en zijn allesbepalende rationalisme.“

Mohamed is mede oprichter van het Andalusisch Orkest en schreef al meerdere muziektheaterstukken. “Na het afronden van de presentatie in juni ben ik met veel enthousiasme doorgegaan met het smeden van mijn tekst. Waar ik echter onverwacht tegenaan liep was het gevolg van mijn ‘dramaturgische’ keuze. Iets geks. Het leek erop dat elke weg die ik inging doodlopend was. Ik legde mijn pen neer en begon te lezen en te kijken. Naarmate de tijd verstreek begon ik me zorgen te maken. Kan het zijn dat ik er gewoon niet uit ga komen. Totdat ik het boek van Albert Camus besloot te lezen. In het Nederlands: De Vreemdeling. Een boek wat nu in deze fase van mijn schrijven en leven een verpletterende indruk achterliet. Hoe kan het zo lang geduurd hebben voordat ik het boek begreep. De hoofdrolspeler vermoordt iemand, maar lijkt om hele andere redenen veroordeeld te worden. Zijn onverschilligheid ten aanzien van het leven kon men gewoonweg niet accepteren. Soms denk ik dat te zien in het dagelijks leven. Dat je soms in een cynische wereld verzeild raakt. Dat je soms dagelijks in kleine rechtzaakjes terecht komt. Maar dat die rechtzaakjes altijd over iets anders gaan dan dat je in eerste instantie zou denken. Dat wellicht sommige van ons gedoemd zijn om als veroordeelde door het leven te gaan. Dat gegeven intrigeerde en inspireerde mij voor de spiraal waarin mijn protagonist in terecht komt. Helaas...het voelt niet als een gelukkig einde.” 

Zin om bij te zijn?  Koop nu je tickets (vanaf € 7,50) via de kassa van Theater Bellevue en meng je in het verhaal!