Sanne Smits bij de Tekstsmederij


De Tekstsmederij

Op donderdag 10 oktober zet smeder Marthe van Bronkhorst de volgende stap binnen het Tekstsmederij-traject met een regiesessie op de vloer. Voor het eerst werkte zij samen met regisseur Sanne Smits. Leer haar hier alvast een beetje kennen en sprint daarna naar de kassa van Theater Bellevue voor tickets!

Hoe ben je ooit begonnen met regisseren?
Ik speelde mee in een schoolvoorstelling op mijn middelbare school met een regisseur die verschrikkelijk was. Toen bedacht ik, met lichtelijke hoogmoed, dat ik het beter kon en regisseerde ik het jaar daarop zelf de schoolvoorstelling.
 
Waar haal jij de inspiratie voor een nieuwe regie vandaan?
Dat kan van alles zijn. Een mooie tekst, een inspirerende docu of een gebeurtenis uit mijn eigen leven. 
 
Hoe zou je jezelf of je stijl omschrijven binnen het vak?
Muzikaliteit is altijd wel een belangrijk onderdeel in mijn voorstellingen. Soms betekent dat dat er veel liedjes in zitten of dat ik een soundscape onder de scènes plaats, maar het kan net zo goed in de tekstbehandeling zitten.  Verder houd ik er van om te spelen met wat als 'goed' theater wordt gezien. Ik heb een enorme voorliefde voor kitsch en combineer dat graag met zware onderwerpen waarbij je die stijl juist niet verwacht.
 
Wanneer werd je voor het laatst geraakt door een goede voorstelling/regie?
Ik was erg onder de indruk van het ambacht van de laatste voorstelling van Robert Wilson, 'Mary said what she said'. Je merkte dat er over alles was nagedacht en ondanks de strakke vorm lukte het de actrice toch om het zich eigen te maken. Aan de andere kant was ik voor het laatst écht ontroerd bij een voorstelling die veel meer 'een houtje-touwtje-gehalte' had. Dat was de voorstelling 'Naxos' van Steef de Jong en Minke Kruyver, gespeeld door jongeren. Super inventief en grappig, maar tegelijkertijd heel kwetsbaar en oprecht. 
 
Wat kunnen bezoekers op 10 oktober van jou en Marthe verwachten?
Marthe en ik hebben elkaar gevonden in onze gedeelde fascinatie voor het duistere en ongrijpbare. Tegelijkertijd zit er in de teksten van Marthe ook een ontzettend droge humor, wat de situaties soms haast tragikomisch maakt.  In haar schrijven en mijn regisseren hebben we de afgelopen week gezocht naar de balans tussen deze twee. Verwacht een aanzet tot een absurde, kafkaëske wereld, waarin alles mogelijk is.