Samenwerking

schrijver Simone van Saarloos
regisseur Nina Spijkers

Over de smeders

Simone van Saarloos

Simon(e) van Saarloos (New Jersey, VS, 1990) studeerde Filosofie en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en de New School in New York City. Drie keer per week schreef ze een column in nrc.next, een deel daarvan is terug te lezen in de bundel Ik deug / deug niet (Nijgh & Van Ditmar). In augustus 2015 was zij te zien in VPRO Zomergasten. In november 2015 verscheen Het monogame drama (De Bezige Bij), een pamflet waarin ze romantische idealen bevraagt. Het jaar daarna verscheen haar debuutroman, De vrouw die (Nijgh & Van Ditmar), over een moleculair biologe die de marathon van New York in een boerka wil gaan lopen. Simon(e) volgde het 'minder-minder Marokkanen' proces tegen Geert Wilders. Ze zat elke dag in de rechtszaal en verkleedde zich met carnaval in Venlo als de PVV-leider. Haar bevindingen zijn te lezen in Enz. Het wildersproces (Atlas Contact). Samen met actrices Sophie van Winden en Eva Marie de Waal toerde ze door het land met Holy F, een voorstelling over de geschiedenis en de toekomst van het feminisme in Nederland. Eerder schreef ze perfomance teksten voor Ulrike Quade, Cat Smits en ism de makers van (To) Come and to See. Ook treedt Simon(e) regelmatig op met 'betooggedichten', bijvoorbeeld in New York City, bij de United Nations Commission on the Status of Women of het Veem House for Performance in Amsterdam.

Nina Spijkers

NINA SPIJKERS is één van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2014 studeerde zij succesvol af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam met de voorstelling Kwartet. “In februari 2015 won Nina de Top Naeff Prijs, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende studenten. In 2015 debuteerde zij bij Toneelschuur Producties met een succesvolle regie van Phaedra’s Love van Sarah Kane. In het voorjaar van 2016 regisseerde zij een eigenwijze versie van Friedrich Schiller’s Don Carlos In 2015 debuteerde zij bij Toneelschuur Producties met een succesvolle regie van Phaedra’s Love van Sarah Kane. In het voorjaar van 2016 regisseerde zij een eigenwijze versie van Friedrich Schiller’s Don Carlos waarmee zij ook genomineerd werd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. In 2017 regisseerde Nina Ivanov van Anton Tsjechov in een bewerking van Casper Vandeputte met in de titelrol Roeland Fernhout. Voor deze voorstelling werd zij eveneens genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs én de voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017.

Zij worden gecoacht door

Rik van den Bos Zie alle coaches

Waar ze aan smeden

Lopen op hollende wolken (werktitel) Simone en Nina Naar het stuk

Thema

Beschrijving: Een Who's Afraid of Virginia Woolf zonder verzonnen kind. Tussen Boy, Fanny en X staan concepten, zoals gender, ras en valisme, die soms nauwelijks tastbaar zijn er toch prangend toe doen. Tekst Simon(e) van Saarloos Regie Nina Spijkers De hond blaft, de afzuiger in de keuken is stuk en uit de douche komt water met een roestkleur. Sinds Boy besloten heeft om namens 'de man' al het onbetaalde werk te doen dat 'de vrouw' eeuwenlang op zich nam, doet hij al het huishoudelijk werk, terwijl Fanny zich op haar studie richt. Als X, een vriendin en bekend vlogger, bij hen thuis komt eten, kookt Boy dus. En dekt de tafel. Wanneer X arriveert, regent het. Tijdens het eten praten ze over wat hen bezighoudt: moderne relaties, wetenschappelijk onderzoek, heteroseksualiteit, het kinky seksleven van X, feminisme. Ze delen een taal om over al deze onderwerpen te praten, maar hun ervaringen verschillen. Fanny heeft last van haar rug, ze gaat op de grond liggen. Dan vertelt Boy dat Fanny hem ooit ‘Zwarte Piet' heeft genoemd. Wanneer zij dit stellig ontkent, raken ze in de war: wat is waar, wiens perspectief en geheugen is het meest betrouwbaar? Wat heeft er feitelijk plaatsgevonden en doet dat ertoe als je niet naar elkaar durft te luisteren? Omdat ze ieder vastdraaien in hun eigen verhaal, bellen ze iemand die hen alledrie kent. Wie weet biedt hun therapeut helderheid? De hond blaft, de afzuiger in de keuken is stuk, uit de douche komt water met een roestkleur, Fanny heeft rugpijn en X is haar bril kwijt. Iets vraagt om aandacht. Boy houdt vol dat Fanny hem ‘Zwarte Piet’ heeft genoemd.

Status

Status In ontwikkeling!

Bekijk hun updates

8 november 2018

Een geheime tip voor schrijvers

Er is een nieuwe versie van 'Lopen op hollende wolken'! 50 pagina’s meer tekst... Coach Rik van den  Bos geeft de tip (geheime tip) om het stuk even weg te leggen en dan in maximaal twee pagina’s op te schrijven, samen te vatten, wat er nu eigenlijk gebeurt. Zo kom je weer tot de ‘kern’ en ontdek je sneller wat ruis is; waar je afdwaalt als schrijver. Hetzelfde, tipt Rik, kun je doen met de personages: maak een opsomming van wie ze zijn, zodat je zeker weet dat wat er in je hoofd afspeelt ook op papier staat. Zoals je ziet, zijn we druk met de voorbereidingen voor De Tekstsmederij presenteert Nina en Simone in Theater Bellevue. Kom en praat mee over deze prille teksten op 4 en 5 december. Tickets zijn beschikbaar via deze link. 
19 oktober 2018

Simone blogt over Lopen op hollende wolken

We spraken deze zomer een paar keer af om tot de kern van het stuk te komen; wat moet het publiek in ieder geval meekrijgen Die kern formuleerden we. Dankzij de lezing met publiek afgelopen mei, en de scherpe blik van theatermaker Yahmani Blackman, konden we voluit zeggen wat nog niet eerder hardop was gezegd: Lopen op hollende wolken is een stuk voor witte mensen.

Dat is één van de dingen die ik het meeste merk als schrijver: het discussiëren en praten over het stuk zorgt dat bepaalde aspecten worden verwoord die anders wel in het stuk zitten (denk ik dan), maar die niet duidelijk genoeg naar voren komen. Zodra die aspecten hardop zijn benoemd (bijvoorbeeld: personage X vindt houvast bij haar status als bekende vlogger), worden ze voor mij als schrijver meer waar en gaan ze bijna vanzelf een grotere rol spelen.

De inhoud staat, voor de komende schrijfperiode focus ik me op de relaties tussen de personages... op 4 en 5 december presenteren we onze scènes al met acteurs in Theater Bellevue!