Samenwerking

regisseur Loek de Bakker
Schrijver Ashley Boom

Over de smeders

Loek de Bakker

Loek de Bakker (1992) studeerde in 2016 af aan de Regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht met een eigenzinnige versie van Ibsens Hedda Gabler. Tijdens zijn opleiding liep hij stage bij Toneelgroep Oostpool (Lulu, regie: Marcus Azzini) en het Nationale Toneel/NTjong (The summer of ’96, regie: Casper Vandeputte). Sinds 2017 is hij als maker verbonden aan Toneelschuur Producties en Zaal 3 van Het Nationale Theater, waar hij de paradevoorstelling THE VERY TIRED GIRL maakte. In zijn voorstellingen zoomt Loek in op menselijk gedrag in al haar absurdisme en extremiteit. Hiervoor creëert hij werelden met een herkenbare, heldere esthetiek. Terugkerend thema is de mens die zich, bewust van ‘de ander’, krampachtig vastklampt aan een pose.

Ashley Boom

Ashley Boom (Spijkenisse, 21 oktober 1992) studeerde in 2015 af aan De Acteerschool Rotterdam onder leiding van Ilay den Boer. In haar laatste jaar volgde ze een individueel afstudeertraject als schrijver, begeleid door Rob de Graaf. Sindsdien werkt ze als actrice, dramaturg en tekstschrijver, en zit in de organisatie van meerdere kunstenaarsplatforms in Rotterdam. Voorstellingen van haar hand stonden op o.a. Café Theater Festival en De Parade. Ashley schrijft non-fictie en theater, en onderzoekt hoe ze daar mengvormen tussen kan maken. Welke vorm de teksten ook krijgen, ze draaien altijd om het ontleden van een absurde logica achter ogenschijnlijk vanzelfsprekende situaties en menselijke gedragingen. (foto: Salih Kilic)

Zij worden gecoacht door

Martine Manten Zie alle coaches

Waar ze aan smeden

DE TEKSTEN VOOR DIT JAAR ZIJN NOG IN ONTWIKKELING!

Bekijk hun updates

13 oktober 2017

Dag 32: reistijd Rotterdam Centraal-Theater Bellevue 1 uur

We zeggen het hier altijd als grapje. "En wat ga jij nu doen, na je afstuderen/zomerstop/groot allesoverheersend project?" "Oh gewoon, dingen. In Amsterdam." "Goed bezig. Sterkte!" // Er zijn geen storingen of werkzaamheden op het spoor, dus dat is een goed teken. Als ik spontaan last krijg van bijgeloof, dan weet je dat het erg is. //Mijn rugzak voelt te licht, alsof ik iets vergeten ben. Maar mijn laptop is vandaag niet nodig. De deadline was eergisteren. // Er zijn wat darlings overboord gegaan, wat bijrollen gesneuveld. Dat experiment met dat Griekse koor was nog iets te pril om voor de leeuwen te gooien. Nu is het geprint en er valt niets meer aan te doen. // Vandaag is het aan Loek en de acteurs. Het komt vast goed. (Foto via Instagram van Timen)
4 oktober 2017

Dag 23: Abstractie opzoeken

Eén ding is zeker: het wordt een mozaïekvoorstelling. Een vormexperiment. Het verhaal rond twee personages, verteld vanuit verschillende perspectieven, vormt de rode draad, en wordt omlijst door scènes die op abstract niveau met het thema te maken hebben. Bijvoorbeeld over het lenen van designerjurken, method acting, abstracte schilderijen, de vrouwelijke bijrol als martelaar en de waardebepaling van kunst. Nu nog een week om het mozaïek te leggen, of in ieder geval de eerste schets te ontwerpen.
30 september 2017

Dag 19: Ergens in Hollywood

Loek kwam langs in Rotterdam. Ashley wilde 'structuur in de ideeënbrij' aanbrengen. Er moest immers binnen twee weken een tekst liggen. Twee koppen koffie, drie filmanalyses en vijf A4'tjes volgekrabbeld met schema's verder, kwam de conclusie dat het allereerste idee toch het beste was. Ergens in Hollywood bleek iemand anders hetzelfde idee te hebben.