Samenwerking

regisseur Loek de Bakker
Schrijver Ashley Boom

Over de smeders

Loek de Bakker

Loek de Bakker (1992) studeerde in 2016 af aan de Regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht met een eigenzinnige versie van Ibsens Hedda Gabler. Tijdens zijn opleiding liep hij stage bij Toneelgroep Oostpool (Lulu, regie: Marcus Azzini) en het Nationale Toneel/NTjong (The summer of ’96, regie: Casper Vandeputte). Sinds 2017 is hij als maker verbonden aan Toneelschuur Producties en Zaal 3 van Het Nationale Theater, waar hij de paradevoorstelling THE VERY TIRED GIRL maakte. In zijn voorstellingen zoomt Loek in op menselijk gedrag in al haar absurdisme en extremiteit. Hiervoor creëert hij werelden met een herkenbare, heldere esthetiek. Terugkerend thema is de mens die zich, bewust van ‘de ander’, krampachtig vastklampt aan een pose.

Ashley Boom

Ashley Boom (Spijkenisse, 21 oktober 1992) studeerde in 2015 af aan De Acteerschool Rotterdam onder leiding van Ilay den Boer. In haar laatste jaar volgde ze een individueel afstudeertraject als schrijver, begeleid door Rob de Graaf. Sindsdien werkt ze als actrice, dramaturg en tekstschrijver, en zit in de organisatie van meerdere kunstenaarsplatforms in Rotterdam. Voorstellingen van haar hand stonden op o.a. Café Theater Festival en De Parade. Ashley schrijft non-fictie en theater, en onderzoekt hoe ze daar mengvormen tussen kan maken. Welke vorm de teksten ook krijgen, ze draaien altijd om het ontleden van een absurde logica achter ogenschijnlijk vanzelfsprekende situaties en menselijke gedragingen. (foto: Salih Kilic)

Zij worden gecoacht door

Martine Manten Zie alle coaches

Waar ze aan smeden

THE APPEARANCE OF THE UNDERSTUDY IN THE TITLE ROLE (werktitel) Loek en Ashley Naar het stuk

Thema

Een jonge kunstenaar krijgt de kans van zijn leven en kruipt in de rol van zijn beroemdere evenbeeld - zijn belangrijkste kunstwerk tot nu toe, of een gevaarlijk spel? De grenzen van identiteit, authenticiteit en succes worden onderzocht, met met de hedendaagse kunstwereld als stralend witte achtergrond. Tekst: Ashley Boom // Regie: Loek de Bakker // Copyright: Ashley Boom en Loek de Bakker. (foto: Powerless Structures - Elmgreen & Dragset)

Status

Na deze grove schets ligt de focus op de personages (hun beweegredenen, achtergronden en onderlinge relaties) en bepalen we de verdere koers.

Bekijk hun updates

19 oktober 2017

Dag 38: The week after

Vrijdag tijdens de repetitie zat ik met de geprinte tekst voor mijn neus, hoorde de acteurs de zinnen uitspreken, en het leek alsof het niet meer mijn tekst was waar ik drie weken op had zitten zwoegen. Tijdens de lezing transformeerden de woorden tot gewoon een bestaande tekst van één of andere toneelschrijver. Dat was precies wat op dat moment nodig was om verder te kunnen. De reacties en vragen die toen kwamen, waren ook precies op dat moment belangrijk. We hebben met het publiek en de tafelgast eerlijk gesproken over gelaagdheid, humor, herkenbaarheid, en het allerbelangrijkst: hoe en waarom zijn deze personages in deze situatie terecht gekomen, en waarom blijven ze er in godsnaam in zitten? 

Zag vandaag dat na Maurizio Cattelan, Jim Carrey en Paul McCartney nu ook Melania Trump ons idee heeft gejat.

(Ashley hier, trouwens. Loek is alweer heel druk met andere dingen en ik lig al drie dagen in bed chips te eten, want ik vind dat ik dat verdiend heb.) 

(Foto: Henriett Somlai)

13 oktober 2017

Dag 32: reistijd Rotterdam Centraal-Theater Bellevue 1 uur

We zeggen het hier altijd als grapje. "En wat ga jij nu doen, na je afstuderen/zomerstop/groot allesoverheersend project?" "Oh gewoon, dingen. In Amsterdam." "Goed bezig. Sterkte!" // Er zijn geen storingen of werkzaamheden op het spoor, dus dat is een goed teken. Als ik spontaan last krijg van bijgeloof, dan weet je dat het erg is. // Mijn rugzak voelt te licht, alsof ik iets vergeten ben. Maar mijn laptop is vandaag niet nodig. De deadline was eergisteren. // Er zijn wat darlings overboord gegaan, wat bijrollen gesneuveld. Dat experiment met dat Griekse koor was nog iets te pril om voor de leeuwen te gooien. Nu is het geprint en er valt niets meer aan te doen. // Vandaag is het aan Loek en de acteurs. Het komt vast goed. (Update van Ashley, trouwens. I do all my own updates.) (Foto via Instagram van Timen)
4 oktober 2017

Dag 23: Abstractie opzoeken

Eén ding is zeker: het wordt een mozaïekvoorstelling. Een vormexperiment. Het verhaal rond twee personages, verteld vanuit verschillende perspectieven, vormt de rode draad, en wordt omlijst door scènes die op abstract niveau met het thema te maken hebben. Bijvoorbeeld over het lenen van designerjurken, method acting, abstracte schilderijen, de vrouwelijke bijrol als martelaar en de waardebepaling van kunst. Nu nog een week om het mozaïek te leggen, of in ieder geval de eerste schets te ontwerpen.