Samenwerking

Regisseur Inge Wannet
Schrijver Esther van der Krol

Over de smeders

Inge Wannet

Inge Wannet werd geboren in 1985 te Nijmegen. Na het Atheneum studeerde zij communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze afstudeerde als Master of Science. Zij studeerde vervolgens af aan Theaterschool de Trap en maakt sindsdien locatietheater. Met haar voorstellingen speelde Inge op vele festivals en won verschillende prijzen, zoals drie van de vier juryprijzen op het Café Theater Festival in Utrecht, en tweemaal de publieksprijs en een eervolle vermelding van de jury op Fringe Amsterdam. Haar voorstelling Klapvee speelde in 2016 op het Nederlands Theater Festival. Van 2014 tot 2017 was Inge Artist in Residence bij het Parktheater Eindhoven, binnen hun ThinX traject voor nieuwe makers. Foto: Paul Hoes

Esther van der Krol

Esther van der Krol werkte jarenlang als leerkracht in het basisonderwijs. Ze besloot in 2015 het roer om te gooien en zich volledig op het schrijven te richten en volgde de deeltijdstudie aan de Schrijversvakschool in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in het schrijven voor toneel. Haar toneeltekst Vuile was en witte lakens verscheen bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. Een scène uit dit stuk, onder de titel Belgisch, won de Editio Debutantenschrijfwedstrijd 2017. De scène Kneedbom kwam op de shortlist van de schrijfwedstrijd van het International Literature Festival Utrecht (ILFU) te staan en werd gepubliceerd in de bundel Niemand Anders, een uitgave van Het Literatuurhuis. Foto: Mo Verlaan

Zij worden gecoacht door

Willibrord Keesen Zie alle coaches

Waar ze aan smeden

Een afritsbroek is best heel handig (werktitel) Esther en Inge Naar het stuk

Thema

In de kofferbak ligt een handrembreekkabel. En een reservehandrembreekkabel, naast de citronellakaars. Maria en Frans komen al jaren op dezelfde campings, met dezelfde mensen. Wat als je tussen de gezelligheid en het afgedwongen geluk beseft dat dit het leven is dat je niet meer wilt? | Tekst Esther van der Krol | Regie Inge Wannet | De Tekstsmederij, fase 1 Oktober 2017 Copyright: Esther van der Krol en Inge Wannet.

Status

we werken er hard aan...

Bekijk hun updates

12 oktober 2017

Dag 31: Wij worden hier blij van

Esther: 'Een maand. We hadden exact een maand de tijd om elkaar te leren kennen, een schrijfproces in te duiken en te zien wat daar uit zou komen voor de lezing aanstaande zondag om 15:00 uur in Theater Bellevue. Wat hebben Inge en ik hard gewerkt om iets moois neer te zetten. En, is het gelukt? Wat kunnen we nog aanscherpen? We horen het graag van je. We zijn erg benieuwd hoe de eerste lezing van 'Een afritsbroek is best heel handig' (werktitel) op 15 oktober gaat werken en kijken uit naar jullie reacties. Wij hopen: dat je moet lachen en een klein beetje moet grienen. Die combi is heel fijn. Onze graadmeter in de afgelopen maand? Onszelf gedurende dit proces steeds afvragen: worden wij hier blij van? Zo niet, doorschrijven en doorschaven. Zo ja, trots zijn en weer doorgaan. Wat wij na zondag natuurlijk hopen te doen, want we zijn nog lang niet klaar. Luister je met ons mee, zondag? We zijn benieuwd naar je feedback!'
9 oktober 2017

Dag 27: Dialoog tussen de makers

Esther en Inge:
'A: Ja het gaat wel goed, eigenlijk /
B: Ja het gaat wel goed, eigenlijk /
A: Goed /
B: Ja, spannend ook wel /
A: Spannend /
B: Ja /
A: Ja vind ik ook wel /
B: Omdat het toch heel pril is, allemaal /
A: Tussen ons? /
B: En de tekst /
A: Ja die ook /
B: Heel pril /
A: En met publiek /
B: En met acteurs /
A: En ook qua inhoud /
B: Over Maria en Frans /
A: En hun caravanvakantie /
B: En de herhaling /
A: De herhaling? /
B: De herhaling /
A: Ja het gaat wel goed? /
B: Ja het gaat wel goed!'
7 oktober 2017

Dag 25: Noem je zo’n ding een hendel?

Inge: 'Vandaag trokken Esther en ik de hele dag uit om de teksten die er tot nu toe liggen te monteren en verder in te zoomen op de tekst. Esther had al veel voorwerk gedaan, scenes in volgorde geplaatst, teksten gecomprimeerd, lijntjes aangescherpt. Zo was er een goede basistekst om vandaag aan verder te werken. We hebben de tekst eerst samen hardop gelezen, onze vragen, bedenkingen, óóh's en ááh's met elkaar gedeeld en gekeken of de verbanden in de tekst kloppen. Ook keken we op woord- en zinsniveau naar de tekst: 'Moet hier geen hand staan in plaats van been?' en 'Noem je zo'n ding een hendel?'. Ik heb afgelopen week veel nagedacht over de regie van de tekst en op basis daarvan een regieconcept gemaakt. Hierdoor kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik over sommige personages nog even wilde sparren met Esther, om ze nog beter te leren kennen en om ze straks ook helder aan de acteurs te kunnen communiceren. Ik heb dit concept met Esther besproken en ga het komende week nog verder uitwerken om me voor te bereiden op volgende week zondag, de 15e, wanneer de eerste lezing van de tekst plaats zal vinden!' Beeld: Esther maakte dit prachtige sfeerbeeld bij onze tekst.