Samenwerking

Regisseur Inge Wannet
Schrijver Esther van der Krol

Over de smeders

Inge Wannet

Inge Wannet werd geboren in 1985 te Nijmegen. Na het Atheneum studeerde zij communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze afstudeerde als Master of Science. Zij studeerde vervolgens af aan Theaterschool de Trap en maakt sindsdien locatietheater. Met haar voorstellingen speelde Inge op vele festivals en won verschillende prijzen, zoals drie van de vier juryprijzen op het Café Theater Festival in Utrecht, en tweemaal de publieksprijs en een eervolle vermelding van de jury op Fringe Amsterdam. Haar voorstelling Klapvee speelde in 2016 op het Nederlands Theater Festival. Van 2014 tot 2017 was Inge Artist in Residence bij het Parktheater Eindhoven, binnen hun ThinX traject voor nieuwe makers. Foto: Paul Hoes

Esther van der Krol

Esther van der Krol werkte jarenlang als leerkracht in het basisonderwijs. Ze besloot in 2015 het roer om te gooien en zich volledig op het schrijven te richten en volgde de deeltijdstudie aan de Schrijversvakschool in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in het schrijven voor toneel. Haar toneeltekst Vuile was en witte lakens verscheen bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. Een scène uit dit stuk, onder de titel Belgisch, won de Editio Debutantenschrijfwedstrijd 2017. De scène Kneedbom kwam op de shortlist van de schrijfwedstrijd van het International Literature Festival Utrecht (ILFU) te staan en werd gepubliceerd in de bundel Niemand Anders, een uitgave van Het Literatuurhuis. Foto: Marjolijn Annegarn

Zij worden gecoacht door

Robbert van Heuven Zie alle coaches

Waar ze aan smeden

Een afritsbroek is best heel handig (werktitel) Esther en Inge Naar het stuk

Thema

In de kofferbak ligt een handrembreekkabel. En een reservehandrembreekkabel, naast de citronellakaars. Maria en Frans komen al jaren op dezelfde campings, met dezelfde mensen. Wat als je tussen de gezelligheid en het afgedwongen geluk beseft dat dit het leven is dat je niet meer wilt? | Tekst Esther van der Krol | Regie Inge Wannet | De Tekstsmederij, fase 1 Oktober 2017 Copyright: Esther van der Krol en Inge Wannet.

Status

we werken er hard aan...

Bekijk hun updates

13 juni 2018

Dag 275: Laat de duisternis méér toe

Esther: 'In januari maakten Inge en ik een werkplan in de aanloop naar De Tekstsmederij Leest. De lezing in Bellevue leek nog ver weg, de planning was helder en de data met coach Robbert van Heuven waren geprikt. Schrijven, schrijven, schrijven. En ineens was het zover. Vorige week vond de theatrale lezing plaats van Een afritsbroek is best heel handig (werktitel). Niet het hele toneelstuk, slechts een gedeelte, maar toch een verhaal met een kop en een staart. Heel bijzonder om het tot leven te zien komen door de professionaliteit van de acteurs en de regie van Inge. 
Na de lezing kon het publiek feedback geven. Mensen hebben mij zelfs achteraf nog gemaild met hun mening. Ik heb alles verzameld, het is een A4 vol. Zo staat er onder andere: 'Laat de duisternis meer toe.' En: 'Het is beeldend en poëtisch.' En: 'Ik vond de term citronellakaars wat ouderwets.' En: 'Maak de andere personages wat menselijker.'
Ik geniet als ik deze notities teruglees. Want we hebben niet alleen nieuwe input gekregen om het stuk beter te maken, ik merk ook dat het went om feedback te krijgen. Eigenlijk ga je als schrijver (en regisseur) tijdens zo'n avond behoorlijk met je billen bloot. Niks te verliezen. Dat maakt het traject van De Tekstsmederij heel bijzonder.'


31 mei 2018

Dag 262: de allerlaatste voorbereidingen.

Inge: 'De tekst is af. Op het dakterras van onze coach Robbert spraken we afgelopen week de laatste zaken door voorafgaand aan de lezing. Want die komt nu toch wel echt dichtbij lieve mensen, komende zaterdag repeteren we met maar liefst zes prachtige acteurs in Bellevue, maandag overdag ook nog en dan zien we jullie hopelijk maandagavond in de grote zaal van Bellevue. Wie van jullie komt er eigenlijk kijken?

We zijn zo ontzettend benieuwd naar jullie feedback, of de dingen gaan vallen zoals wij denken dat ze gaan vallen en natuurlijk naar wat die mooie spelers nog allemaal met de tekst gaan doen!

Ik leg nu de laatste hand aan mijn regieconcept. Eigenlijk heb ik al heel helder wat ik met de acteurs wil doen in de korte repetitietijd die we hebben. Ik ben nu aan het werken aan de personageomschrijvingen en ben bij sommige scenes wat spelingangen aan het bedenken om mijn ideeën straks helderder over te kunnen brengen. We hebben er erg veel zin in en hopen jullie natuurlijk allemaal te zien maandag!'

10 mei 2018

Dag 241: Je graaft, je zaait en je moet durven snoeien

Na drie dagen non-stop schrijven aan ons stuk Een afritsbroek is best heel handig had ik samen met Inge een bespreking met onze coach Robbert van Heuven. Het bleek dat ik bij een bepaalde scène op een verkeerd spoor zat. In plaats van het innerlijk conflict van ons hoofdpersonage in die scène te verdiepen, ging ik er verder vandaan. En ze hadden gelijk, dat wist ik. Zo frustrerend. Dan is het de kunst om de teleurstelling van een 'verloren' dag schrijven om te zetten in nieuwe energie.
Om te ontspannen werk ik graag in mijn tuin. Dezelfde avond had ik het plan opgevat om een hortensia uit een pot halen en in de volle grond te zetten. Maar de hortensia bleek half vergroeid met de pot te zijn en zat muurvast. Ik probeerde de plant er voorzichtig uit te halen en... veroorzaakte een enorme barst in de pot. Ik vond het zo jammer van de pot, maar ik wou de hortensia behouden. Dus sloeg ik met een hamer de pot stuk. Overal lag aarde en zooi. Nu staat de plant op een prachtige plek in de tuin te bloeien.

In feite lijkt toneelschrijven heel erg op tuinieren. Je graaft, je zaait, je moet durven snoeien. Accepteren dat het soms anders loopt dan je verwacht. En weer met frisse moed verder, omdat juist dan verrassende dingen ontstaan!

Heb je trouwens als kaarten voor onze lezing op 4 juni in Theater Bellevue? Kaarten bestel je hier