Onze nieuwste smeder Nedra schreef deel 5 van de estafette tekst!


De Tekstsmederij

Kunnen we in tijden van crisis creatief verbonden blijven? Is het mogelijk om met meerdere mensen aan één theatertekst te schrijven? Wij gaan het gewoon proberen! Maar liefst zeven interessante taalkunstenaars gaan de uitdaging aan en creëren met elkaar een nieuwe tekst. Een unieke estafette die ons de komende maanden bezighoudt en dit najaar haar climax zal bereiken. 

De schrijvers wordt gevraagd alle eventuele schrijfwetten los te laten en vaste patronen te doorbreken om in totale vrijheid te kunnen reageren op elkaars werk. Welk resultaat dat uiteindelijk oplevert? Geen idee! Of het dé theatertekst van 2020 wordt? Zou kunnen! Het gaat uiteindelijk om het proces. 

Hoe gaat het in zijn werk?
Het overkoepelende thema van dit project is 'thuiskomen' en iedere schrijver heeft drie weken de tijd om zijn of haar bijdrage op papier te zetten.  Jibbe Willems heeft de eerste scènes geschreven waarna Mohamed Aadroun  het stokje overnam. Inmiddels kun je ook het derde deel lezen van Rosita Dameri de bijdrage van Maarten van Hinte. Bij dezen publiceren we deel vijf van schrijfster Nedra Arsenovic-Kenzari en volgen hierna de woorden van Esther DuyskerLot Vekemans sluit het stuk uiteindelijk af. Houd onze kanalen in de gaten voor alle updates en volg zo de ontwikkelingen in het nieuwe verhaal!

Nedra Arsenovic-Kenzari
Naast het schrijven van eigen verhalen onderzoekt Nedra sinds vorig jaar het pad als theaterschrijver. Na een start bij #Nieuwestukken is zij sinds deze zomer is verbonden als smeder aan de Tekstsmederij. Deze estafettetekst is haar eerste officiële opdracht. We vroegen haar hoe dat bevallen is!

Wie ben jij als theaterschrijver?
Ik zie mezelf nog niet als volwaardig theaterschrijver. Ik ben voor mezelf begonnen met het schrijven van korte verhalen die ik columns noemde. Ik schreef vanuit mijn eigen leven over de dingen die ik zelf meemaakte. Ik ben Tunesische van origine en getrouwd met een man die een Servische achtergrond heeft, samen hebben we twee kinderen.  Binnen ons gezin komen verschillende geloven en culturen samen. Ik besefte dat ik daardoor heel veel dingen meemaak die anderen niet per se meemaken en dat ben ik gaan opschrijven. Vanuit die motivatie kwam ik bij het talentontwikkelingstraject #Nieuwestukken terecht van Fonds Podiumkunsten. Daar schreef ik mijn eerste officiële theaterstuk dat gebaseerd is op mijn eigen leven. Deze estafette tekst is de eerste tekst die niet over mij gaat en tevens de eerste ervaring met het ‘schrijven in opdracht’.

Je start nu ook een traject als smeder bij de Tekstsmederij, hoe gaat dat er voor jou uitzien?
Ik ben nog aan het zoeken naar wat ik wil, wat ik kan, wat ik fijn vind om te schrijven. Bij #Nieuwestukken werd het uiteindelijk een heel persoonlijk verhaal. Ik wil nu kijken wat er nog meer mogelijk is, maar merk ook dat het putten uit eigen ervaringen helpt bij het opdoen van inspiratie. Bij de Tekstsmederij ga ik schrijven over het goede willen doen, over het helpen van mensen. Dat heeft met name te maken met mijn werk bij Stichting Vluchteling.

Hoe ziet jouw werkproces eruit?
Alle teksten die ik schrijf beginnen in mijn hoofd, ik ga nadenken over scènes en personages; wat wil ik, welke kant kan ik op? Op een gegeven moment ga ik gewoon achter mijn laptop zitten en probeer ik wat. De research volgt later wanneer ik dingen wil verfijnen of dieper op de zaken in wil gaan.

Hoe vind je het om samen met zes andere theaterschrijvers mee te werken aan de estafettetekst?
Ongelofelijk spannend. Ik kende alleen Rosita, met wie ik in het traject van #Nieuwestukken zat. Ik heb haar daarom ook eerst even gebeld om te vragen hoe zij het heeft ervaren. Maar ik vond het ook heel leuk! Het was een hele nieuwe ervaring die me uitdaagde om goed te anticiperen op dat wat er eerder geschreven is. Ik kon niet zomaar iets verzinnen maar moest voortborduren op de basis die al gelegd was, op andermans tekst. Dat is ook wel makkelijk, het eerste voorzetje is gedaan.

Kun je iets vertellen over de inhoudelijke keuzes die je gemaakt hebt met betrekking tot jouw deel?
Ik heb me laten triggeren door dingen die ik interessant vond in de tekst. De gesprekken met God en de coach vond ik pakkend. En natuurlijk heeft Maarten van Hinte me een duwtje richting de kelder gegeven met zijn tekst. Daar móest ik iets mee! Daarnaast wilde ik het personage Frenkie wat meer uitdiepen, we wisten tot nu toe nog niet zo veel over wie hij is. Ik heb er bewust voor gekozen hem daarom in contact te brengen met God. Ik hoop het verhaal verder gebracht te hebben en heb geprobeerd een nieuw conflict te creëren om de volgende schrijver uit te dagen meer richting het einde te gaan schrijven.

Hoe gaat het verhaal nu verder in jouw hoofd?
Ik heb het vermoeden dat er iets heel heftigs gaat gebeuren maar wel met een onverwachte twist. Ik hoop op die mega verrassing!

Heb je tips voor Esther Duysker of wil je nog wat tegen haar zeggen?
Eehuh…succes!

LEES HIER DEEL 1, 2, 3,4 en 5

Deel 1,2,3,4,5_De Thuiskomst (werktitel)_Jibbe Willems, Mohamed Aadroun, Rosita Dameri, Maarten van Hinte, Nedra Arsenovic Kenzar