Mohamed Aadroun schreef het tweede deel!


De Tekstsmederij

Kunnen we in tijden van crisis creatief verbonden blijven? Is het mogelijk om met meerdere mensen aan één theatertekst te schrijven? Wij gaan het gewoon proberen! Maar liefst zeven interessante taalkunstenaars gaan de uitdaging aan en creëren met elkaar een nieuwe tekst. Een unieke estafette die ons de komende maanden bezighoudt en dit najaar haar climax zal bereiken. 

De schrijvers wordt gevraagd alle eventuele schrijfwetten los te laten en vaste patronen te doorbreken om in totale vrijheid te kunnen reageren op elkaars werk. Welk resultaat dat uiteindelijk oplevert? Geen idee! Of het dé theatertekst van 2020 wordt? Zou kunnen! Het gaat uiteindelijk om het proces. 

Hoe gaat het in zijn werk?
Het overkoepelende thema van dit project is 'thuiskomen' en iedere schrijver heeft drie weken de tijd om zijn of haar bijdrage op papier te zetten.  Jibbe Willems heeft de eerste scènes inmiddels geschreven en Mohamed Aadroun heeft het stokje overgenomen. Achtereenvolgens zijn Rosita Dameri, Maarten van Hinte, Nedra Arsenovi-Kenzari, Esther Duysker daarna aan de beurt. Lot Vekemans sluit het stuk uiteindelijk af. Houd onze kanalen in de gaten voor alle updates en volg zo de ontwikkelingen in het nieuwe verhaal!

Mohamed Aadroun
De tweede theaterschrijver is Mohamed Aadroun. Naar aanleiding van de eerste scènes van Jibbe Willems schreef  hij een vervolg.

Mohamed, ook aan jou de vraag: wie ben jij als theaterschrijver?
Ik ben iemand die van nature een verhalenverteller is. In mijn werk houd ik van ronde verhalen, meestal met het thematiek reizen. Dat komt eigenlijk altijd terug; Persoonlijke reizen, fysieke reizen. Dat wat je doormaakt op reis, wie je dan bent, dat interesseert me het meest als theaterschrijver. Iemand die de verhalen daarover en dat wie je bent als je op reis bent, dat intrigeert me het meest. De verander

Dan spreekt het thema van deze estafettetekst jou vast goed aan?
Zeker. Jibbe heeft een aantal losse eerste scenes geschreven waar ik nog alle kanten mee op kon. Rechtsom of linksom kwam ik weer uit op iemand die vertrekt en niet weet waar ze naar toe gaat.

We kennen je al even als smeder, maar hoe ben jij ooit begonnen als theaterschrijver?
Ik wilde een keer een verhalenavond organiseren met muziek. Ik hield altijd al van schrijven maar had nu echt een verhaal nodig. Zo’n 10 jaar geleden ben ik toen via de muziek het theatermaken en theaterschrijven ingerold. Schrijven op en voor muziek werkt voor mij goed.

Hoe ziet jouw schrijfproces er normaliter uit?
Ik begin niet direct met schrijven. Ik moet een idee zeker een week laten gisten, het werkt om daar echt de tijd voor nemen. Dan begin ik met schrijven en loop ik uiteindelijk altijd wel tegen een dood punt aan, maar dat zullen meer schrijvers herkennen. Het begin van het proces is het belangrijkst heb ik wel ervaren, als ik maar een startpunt heb.

Hoe vind je het om deel uit te maken van deze estafette formule?
Heel tof, ik ben sowieso niet zo van de regeltjes en schrijfwetten en met deze opdracht is er zoveel vrijheid. We kunnen met elkaar alle kanten op! Ik ben heel benieuwd hoe mijn deel straks verder gaat. Ik had voor ik begon kort even contact met Jibbe Willems over zijn deel en dat was een heel leuk gesprek, daar heb ik veel van geleerd. Dat was heel waardevol omdat je als schrijvers vaak zo individueel werkt en nu ineens met je “collega’s” kon praten over hetzelfde werk.  

Gaat het verhaal nu verder in jouw hoofd en wat hoop je dat Rosita gaat doen?
Zeker, ik hoop dat ze ergens het perspectief en de achtergrond van de mannelijke hoofdrolspeler mee pakt. Ik ben daar wel benieuwd naar!

LEES HIER DEEL 1 en 2
Deel 1,2_De Thuiskomst (werktitel)_Jibbe Willems, Mohamed Aadroun