Meedoen betekent niet ‘zomaar wat schrijven’


De Tekstsmederij

Julia is actrice en studeerde in 2014 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Sindsdien speelde ze bij verschillende gezelschappen als het NNT, de Toneelschuur en Toneelgroep Maastricht. Ook is ze te zien in de tv-serie Keizersvrouwen en won ze een Gouden Kalf voor Beste Vrouwelijke Bijrol voor haar rol in Niemand in de stad van Michiel van Erp. Naast spelen heeft ze ook stille ambities om theater te maken en binnen de Tekstsmederij zet ze haar eerste stappen in het schrijven voor toneel.

Hoe gaat het met je als maker gedurende de coronacrisis?
Deze gekke tijd is voor mij eigenlijk ideaal om te schrijven, het is een goede stok achter de deur. Ik ben van oorsprong acteur en had op dit moment allemaal andere dingen in de agenda staan. Dat alles staat nu voor honderd procent stil. Ik kan op dit moment niks anders dan schrijven, dat werkt voor mij als maker heel goed.

Maak je je zorgen over hoe dat gaat als je teksten straks klaar zijn?
Nee niet zo zeer. Ik hoop nog de hele zomer door te kunnen met schrijven zodat ik in het najaar een tekst heb liggen en ook mijn acteerwerk weer op kan pakken. Dat is de planning die ik voor nu in mijn hoofd heb.

Wat betekent deelname aan het Tektsmederij traject voor jou in die zin?
Meedoen aan dit traject betekent niet ‘zomaar wat schrijven’; Ik word mega-goed begeleid door mijn coach Nathan Vecht. Dat is echt vet! Nathan is heel goed in het geven van feedback. Zodra ik wat nieuws geschreven heb, filtert hij er precies uit waar mijn kracht zit, waar ik op door moet en waar ik nog aan verder moet werken. Zo kan het balletje blijven rollen en kan ik door blijven gaan met schrijven. Ik heb het gevoel dat ik mij nu echt aan het ontwikkelen ben en een beetje inzicht krijg in wat theaterschrijven is.

Hoe ziet de coaching er in de praktijk uit?
We zien en spreken elkaar om de zes weken. Tijdens de eerste sessie draaide het vooral om het bepalen van mijn thema, om het concreet maken van het onderwerp. Die weken hoefde ik nog niks te schrijven, maar moest ik nagaan waar mijn hart sneller van gaat kloppen en waar ik het over wil hebben. De keer erna ging het meer over de vorm waarin dat onderwerp vervolgens tot zijn recht zou komen. Vanaf toen ben ik gaan schrijven en kon Nathan daarop reageren zodat alles op scherper gesteld wordt. Nu ben ik dat weer aan het herschrijven.

Zijn er al belangrijke lessen geweest die je mee kunt nemen voor de rest van je schrijvers-leven?
Ja er zijn twee dingen. De eerste is ‘kiezen’. Je kunt het niet over het hele universum en alles daaromheen hebben. De kracht zit ‘m in de focus op één punt te durven leggen. Daar wordt een tekst altijd sterker van.

Het andere wat ik geleerd heb is dat er in je schrijven eigenlijk altijd een mate van extremiteit moet zitten. Dat kan een vorm van ‘extreme simpelheid’ zijn, maar niks is zomaar. Er moet een bepaalde noodzaak zijn, zaken moeten op scherp gezet kunnen worden.

Je deelt straks een eerste stuk van je onderzoek in De Nieuwe Liefde, wat kunnen de mensen die daarbij zijn verwachten?
Zij gaan een inkijkje krijgen in waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest. Ze gaan meekrijgen wat mij mateloos fascineert. Ik heb beeldmateriaal van een dokter, een hele interessante man van wie ik ook alle podcasts heb geluisterd. Die beelden geven goed weer wat mijn thema is en wat ik daar zo vet aan vind.
Daarnaast zal er een eerste opzet van mijn tekst gelezen worden. Ze gaan kennismaken met mijn personages en de vorm die ik hanteer. Ik ben heel benieuwd hoe en of dat gaat werken. Ik laat de mensen even meekijken in mijn universum.

Wat hoop je na afloop van jouw publiek mee te krijgen?
Ik ben heel benieuwd in hoeverre het publiek meegaat met de personages en wat ze daarbij voelen. Spreekt het tot de verbeelding of blijft het nog te vaag? Wat zouden ze nog meer van hen willen verlangen? Wordt er misschien te veel gezegd? Daar ben ik heel benieuwd naar. En misschien is het nog te vroeg, de tekst die ik nu heb liggen is pas een derde van het uiteindelijke stuk, maar ik zou ook wel willen weten of mijn publiek de connectie met het thema al ervaart.

Wat zijn je ambities verder voor de toekomst?
Ik merk nu al dat ik nadenk over wat ik hierna zal gaan schrijven. Dat gevoel had ik voordat ik instapte bij het traject helemaal niet zo, maar ik krijg steeds meer ideeën.

Daarnaast wil ik zoeken naar de mogelijkheden om de tekst die ik nu aan het schrijven ben ook daadwerkelijk te maken en ‘op de planken’ te brengen. Of dat binnen de Tekstsmederij zal gebeuren, of daarbuiten, weet ik nog niet. Maar het is een hele ‘corona-proof’ voorstelling met maar twee acteurs; Wat dat betreft is het een ideaal stuk voor deze tijd!

En spreken we dan van een klassiek theaterstuk?
Nee zeker niet, dit stuk kan in principe overal uitgevoerd worden!