Maarten van Hinte bracht de estafette al over de helft!


De Tekstsmederij

Kunnen we in tijden van crisis creatief verbonden blijven? Is het mogelijk om met meerdere mensen aan één theatertekst te schrijven? Wij gaan het gewoon proberen! Maar liefst zeven interessante taalkunstenaars gaan de uitdaging aan en creëren met elkaar een nieuwe tekst. Een unieke estafette die ons de komende maanden bezighoudt en dit najaar haar climax zal bereiken. 

De schrijvers wordt gevraagd alle eventuele schrijfwetten los te laten en vaste patronen te doorbreken om in totale vrijheid te kunnen reageren op elkaars werk. Welk resultaat dat uiteindelijk oplevert? Geen idee! Of het dé theatertekst van 2020 wordt? Zou kunnen! Het gaat uiteindelijk om het proces. 

Hoe gaat het in zijn werk?
Het overkoepelende thema van dit project is 'thuiskomen' en iedere schrijver heeft drie weken de tijd om zijn of haar bijdrage op papier te zetten.  Jibbe Willems heeft de eerste scènes geschreven waarna Mohamed Aadroun  het stokje overnam. Inmiddels kun je ook het derde deel lezen van Rosita Dameri. en publiceren we nu de bijdrage van Maarten van Hinte. Achtereenvolgens zijn Nedra Arsenovi-Kenzari, Esther Duysker daarna nog aan de beurt. Lot Vekemans sluit het stuk uiteindelijk af. Houd onze kanalen in de gaten voor alle updates en volg zo de ontwikkelingen in het nieuwe verhaal!

Maarten van Hinte
Maarten is acteur, regisseur, hiphop artiest en schrijver. Met zijn groep 'Right About Now' werkt hij momenteel samen met het NT Jong aan de voorstelling Tori (naar het gelijknamige boek van Brian Elstak) en ondertussen boog hij zich over het vierde deel van de estafette tekst. Maarten haalt graag de tradities van de Afrikaanse diaspora aan in zijn werken en heeft een grote fascinatie voor taal en ritme. We spraken hem over zijn rol als schrijver.

Maarten, je bent een veelzijdig maker, maar wie ben jij als theaterschrijver?
Ik heb inderdaad een heel brede werkpraktijk en schrijf zowel voor mijn eigen groep Right About Now, als ook in opdracht van andere partijen. Dat kan in het Nederlands maar ook in het Engels en ontstaat vaak vanuit verschillende hoedanigheden. Zo sluit ik mezelf soms in m'n eentje op om als klassiek schrijver een script uit te poepen, maar werk ik ook vaker in collectief verband. En dat laatste is wat ik het liefste doe.

Ik heb de laatste jaren allerlei vormen toegepast. Kleinere projectteksten geschreven voor bewegingsvoorstellingen en stukken spoken word, maar ook bewerkingen van klassiekers en grotere musical-scripts. Ik ken wat dat betreft de volle breedte van het theaterschrijfveld.

Theater is voor mij in eerste instantie een oraal medium en ik beschouw mijn teksten als de grondstof van een vertelling. Ik ben beïnvloed door de muzikale tradities en verteltechnieken afkomstig uit de Afrikaanse diaspora. Deze systemen zie je terug in de hiphop, reggae, calypso, maar ze hebben mij als schrijver heel erg gevormd.

Hoe ben je ooit begonnen als theaterschrijver?
Ik ben begonnen als rapper. Dankzij mijn gemixte achtergrond, ik heb een Surinaamse moeder en een Nederlandse vader, groeide ik op met meerdere talen. Als acteur kwam ik in eerste instantie in het theater terecht, maar werd al snel gevraagd als vertaler van toneelteksten. Tegelijkertijd ontwikkelde ik mezelf als rapper en spoken-word artiest. Die werelden ben ik langzaam gaan vermengen. Ik gebruikte de teksten die ik schreef in de theaterteksten en zo werd mijn rol als schrijver steeds groter. Alles wat ik nu doe komt nog steeds voort uit een grote fascinatie voor taal en ritme.

Hoe ziet jouw schrijfproces bij een nieuwe tekst er dan uit? Ben je iemand die eerst research doet of begin je direct met schrijven?
Dat hangt van het project af. In de regel ben ik iemand die het eerst laat bezinken en research doet, dat benader ik heel breed. Ik heb een link met mime theatermakers,  houd heel erg van associatief. Ik verzamel gedurende een nieuw proces inspiratie en breng dingen bij elkaar die voor mij iets te maken hebben met het project waar ik aan werk. Vervolgens ga ik op gevoel schrijven.
Je moet je voorstellen dat als ik een hiphop arrangement maak, als een old school producer, ik ook eerst allerlei samples en zelf geprogrammeerde beats bij elkaar zet om een nieuw geluid te creëren. Die samples bestaan ook uit opnames van mensen met wie ik werk. Als ik in het theater werk, heb ik met verschillende spelers te maken waar ik nieuwsgierig naar ben en die stemmen wil ik gebruiken in dat wat ik maak.

Nu hebben we je gevraagd voor een experiment en schrijf je een estafettetekst met zes andere theaterschrijvers. Wat vind je daarvan?

Ik vind het leuk, het is voor mij iets heel directs. Als rapper ben je zo nu en dan betrokken in freestyle sessies en voortdurend bezig met luisteren en teruggeven. Dat is in principe hetzelfde. Ik heb deze manier van werken ook al eerder gedaan.

Hoe heb je jouw deel aangepakt?
Ik heb de voorgaande delen gelezen en ben toen op gevoel verder gaan associëren. Dat speelt op verschillende niveaus, je kijkt wat er ligt en waar je op door kunt gaan, maar je let ook op wat er aangereikt wordt en wat je intuïtief eigenlijk moet aanpakken. Het is heel erg schakelen.

Heb je verwachtingen over hoe het nu verder gaat?
Ik hoop dat ze me blijven verrassen, ik heb verder geen enkele verwachting maar alle vertrouwen!

LEES HIER DEEL 1, 2, 3 en 4

Deel 1,2,3,4_De Thuiskomst (werktitel)_Jibbe Willems, Mohamed Aadroun, Rosita Dameri, Maarten van Hinte