Er gaat iets boven Amsterdam!


De Tekstsmederij

Niet alleen vanuit Amsterdam stimuleren we de taalkunst, we zoeken het dit jaar ook hogerop. Sinds een aantal weken is er in samenwerking met Noordwoord een groep van vier taalkunstenaars aangesteld als onze "Groningse Smeders". Zij zijn momenteel aan het schrijven aan een eigen stuk en krijgen gedurende hun traject coaching en workshops aangeboden. Wanneer en hoe de teksten uiteindelijk gepresenteerd worden maken we later bekend. Bij dezen stellen we ze wel graag alvast even aan je voor. Van links naar rechts!


Sonja Schulte 
Is kunsthistoricus, schrijft essays en reisverhalen. Ook tekent ze en maakt ze audio.
 
Waar ben je over aan het schrijven:
Ik schrijf een surrealistische sitcom over een (mijn) familie die zich ineens in de apocalyps bevindt, maar dat niet doorheeft, behalve een heel gefrustreerd lid van het gezin. Ik probeer een heel toneelstuk of serie te bedenken, waaruit ik dan een paar scenes zal laten zien, waaronder een sleutelscene.
 
Waar vind je inspiratie:
Derry Girls, een Noord-Ierse sitcom over de troubles in de jaren negentig is voor mij (gek genoeg) heel herkenbaar, met een moeder die in armoede opgroeide en een vader uit een katholieke familie. Deze sitcom is grappig, grof en ook lief en respectvol en zoiets wil ik ook maken over mijn eigen (disfunctionele) familie. Verdere inspiratie komt uit Britse humor met sarcasme en frustratie, zoals Blackadder en Fawlty Towers. En ook heb ik geput uit mijn eigen klassieke opleiding: de namen van de personages (en hun bijpassend karakter) zijn gebaseerd op personages uit de Grieks-R
omeinse mythologie. Daar komt bij dat ik 'Het grote gebeuren' van Belcampo, een magisch realistisch verhaal over de apocalyps die in Rijssen plaatsvindt heel tof vind en me graag in die traditie begeef.
 
Hoe ervaar je dit traject:
Ik ben gewend heel gestructureerd te schrijven en te herschrijven, met veel harde en duidelijke kritiek en strakke deadlines. Dit traject lijkt daarvan het tegenovergestelde: ik word ondergedompeld in bemoedigende chaos. Geweldig is de inspiratie en echte creativiteit die daaraan gepaard gaat - er is veel losheid, alles is mogelijk, niets is te gek en het is totaal nieuw. Ook moet ik voor het eerst echt nadenken vanuit meerdere perspectieven, omdat ik geen fictie schrijf ben ik dat niet gewend. Dat is leuk om te ontdekken.

Richard Nobbe
  
Is dichter, columnist en dropoutfilosoof. Hij stond al meerdere malen op festivals zoals Dichters in de Prinsentuin en Festival Hongerige Wolf, schopte het per abuis tot de finale van het NK Poetry slam in 2019 en is al een ruime twee jaar de vaste satiricus bij RTV Noord. Zijn werk kenmerkt zich door de eeuwige strijd met zijn eigen pretenties en het doorploegen van zijn eigen onzekerheden in de context van het falen van de postmoderne maatschappij, ofzo. Verder is hij wel aardig.
 
Waar ben je over aan het schrijven?
De fragiliteit van het mannelijke ego binnen de context van een studentencorps. Ik wil de kwetsbaarheid van de man centraal stellen in een context waarin dit extern niet wordt getoond. Ik onderzoek het contrast tussen de naar buiten kerende machismo en de interne, intieme broederlijke band die in de meeste studentenverenigingen bestaat. Waarom bestaat die kwetsbaarheid niet extern? Wat valt er te verliezen?
 
Waar vind je inspiratie?
In de absurde flarden van onze wereld: In de rare gesprekken over airfryers, de donkere hoekjes van het internet waarin ze spreken over dingen die je langzaam volgen, de bizarre tijd waarin we nu leven en bluegrasscovers van hiphopnummers.
 
Hoe ervaar je dit traject?
Fijn! Als dichter houd ik me normaliter niet bezig met dingen zoals plot, spanningsboog en personages, maar dit traject dwingt mij wel in die hoek om ook in narratief te denken, iets wat ik zelf ontzettend fijn vindt omdat het uitdaagt. Daarnaast is het immens fascinerend om in dialogen te werk te gaan, het dwingt mij echt om vanuit een hele andere hoek naar de taal te kijken, wat ik enorm leerzaam 
vind.

 

Esmé van den Boom 
Schrijft proza, gedichten en liedjes. Ze trad met tekst en muziek onder andere op tijdens de Frankfurter Buchmesse en op podia en festivals als Read my world, Noorderzon, Onbederf'lijk Vers en Dichters in de Prinsentuin. Ze stond in de finale van Write Now! 2017 en mocht mee op zomerkamp met Das Mag. In 2016-2017 was ze Huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen en in december 2019 debuteerde ze met de bundel Eigen kamers, waarvoor ze tientallen Groningse vrouwen interviewde over hun wensen, angsten en dromen voor de toekomst. Voor het schrijven van Eigen kamers ontving Esmé het Hendrik de Vriesstipendium van de Gemeente Groningen. 

Waar ben je over aan het schrijven?
Ik schrijf over de fascinatie van een leerlinge voor haar lerares op de middelbare school. De leerlinge ziet van alles in de lerares: een voorbeeld, een moeder, iemand om lief te hebben. De lerares ziet vooral een gemotiveerde leerlinge. 

Waar vind je inspiratie?
Ik lees veel over fascinatie van vrouwen voor vrouwen, romans als The Rehearsal van Eleanor Catton. Laatst heb ik van een kennis een lijstje aanraders gekregen. Ook ben ik door dit traject beter op gaan letten hoe dialogen in elkaar zitten. Als dichter werk ik daar niet zo vaak mee, maar inmiddels zit ik haast met de pen in de aanslag bij series of toevallige gesprekken op straat.

Hoe ervaar je dit traject?
Ik vind het fijn om via dit traject bezig te zijn met het grondig uitdiepen van personages. Voor het schrijven van toneel moet ik mezelf een hele nieuwe manier van denken aanleren, meer gestructureerd in plaats van spontaan, omdat je je personages door en door kent en dus ook rationeler kan beredeneren hoe ze zouden moeten handelen. 

Renate Dokter
 
Combineert haar liefde voor schrijven en theater in het schrijven voor toneel. Ze studeerde Journalistiek aan Hogeschool Windesheim en besloot na haar afstuderen dat het jagen op nieuws toch niets voor haar was. Ze rondde onlangs de opleiding Regisseur Amateurtheater af bij het kunstencentrum Vrijdag in Groningen en besloot zich daarna te richten op het toneelschrijven. Ze schreef in opdracht van de St. Pandeon voor het project ‘Veur Aaltied’ het stuk Preken & Pamfletten. In opdracht van Loods13 (een theaterschool/productiehuis in Emmen, Dr.) schreef ze De Jonkers aan de bal, een komische huiskamervoorstelling die in het kader van de Voetbalopera Veendammer Wind in tien huiskamers speelde. Ze volgt lessen aan de Schrijversvakschool in Groningen en werkt op dit moment aan een voorstelling over haar onlangs overleden vader, aan een kerstvoorstelling in opdracht van Loods13 en aan een voorstelling over Lutje IJje, de man die begin vorige eeuw op het Groninger platteland vier agenten doodschoot.

Hoe verwerk je jouw inspiratie?
Ik hou van het vertellen van verhalen waarmee het publiek zich kan identificeren. Ik denk dat mijn stijl als sober en direct kan worden omschreven, waarbij de personages elkaar verbaal niet sparen. Het traject bij de Tekstsmederij helpt mij structuur aan te brengen in mijn verhaal. Ik heb geleerd mijn personages eerst vragen te stellen, zodat ik motivatie en doelen helder heb voor ik begin met schrijven.

Hoe ervaar je dit traject?

Ik ervaar dit traject als een cadeau, het is heerlijk om begeleid te worden.

Vermelding fotograaf (foto Esmé): Henk Veenstra (Henx)