Lees nu ook deel drie door Rosita Dameri


De Tekstsmederij

Kunnen we in tijden van crisis creatief verbonden blijven? Is het mogelijk om met meerdere mensen aan één theatertekst te schrijven? Wij gaan het gewoon proberen! Maar liefst zeven interessante taalkunstenaars gaan de uitdaging aan en creëren met elkaar een nieuwe tekst. Een unieke estafette die ons de komende maanden bezighoudt en dit najaar haar climax zal bereiken. 

De schrijvers wordt gevraagd alle eventuele schrijfwetten los te laten en vaste patronen te doorbreken om in totale vrijheid te kunnen reageren op elkaars werk. Welk resultaat dat uiteindelijk oplevert? Geen idee! Of het dé theatertekst van 2020 wordt? Zou kunnen! Het gaat uiteindelijk om het proces. 

Hoe gaat het in zijn werk?
Het overkoepelende thema van dit project is 'thuiskomen' en iedere schrijver heeft drie weken de tijd om zijn of haar bijdrage op papier te zetten.  Jibbe Willems heeft de eerste scènes geschreven waarna Mohamed Aadroun  het stokje overnam. Inmiddels kun je hier ook het derde deel lezen van Rosita Dameri. Achtereenvolgens zijn Maarten van Hinte, Nedra Arsenovi-Kenzari, Esther Duysker daarna nog aan de beurt. Lot Vekemans sluit het stuk uiteindelijk af. Houd onze kanalen in de gaten voor alle updates en volg zo de ontwikkelingen in het nieuwe verhaal!

Rosita Dameri
Onze meest verse theaterschrijfster is Rosita Dameri. Bij #Nieuwestukken ondekte zij haar talent voor performatief schrijven, met het derde deel van de estafette tekst schreef zij  opnieuw een publieke tekst voor de Tekstsmederij.

Rosita, wie ben jij als theaterschrijver?
Ik wil als schrijver alles wat ik heb meegemaakt in verschillende situaties en werelden samenvoegen. In die zin schrijf ik graag realistisch zodat iedereen zich ergens in kan herkennen. Ik ben net begonnen, maar voel wel dat elk stuk wat ik schrijf moet alles kunnen hebben, een combinatie van humor, pijn, spanning. Ik vind veel emoties interessant.

Hoe ben je ooit begonnen als theaterschrijver?
Mijn eerste publiekelijke schrijven is gestart bij #Nieuwestukken van Fonds Podiumkunsten. Als tiener schreef ik wel gedichten in mijn agenda, maar ben verder altijd als actrice en model werkzaam geweest.

Ik speelde mee in een film in Suriname en terwijl ik daar was sprak ik op de set met Jetty Mathurin over waar ik als actrice vandaan kom; Wat ik allemaal meegemaakt heb in deze wereld, wat zich afspeelt in de wereld in mijn gedachten, de verschillende contrasten en hoe ik daar mee om ging. Ze moest daar zo om lachen dat ze me tipte om er een theaterstuk over te schrijven. Bij terugkomst bezocht ik een stuk in het Bijlmer Parktheater en heb ik daarna directeur Ernestine Comvalius aangesproken. Zij tipte me de mogelijkheid aan te sluiten bij #Nieuwestukken en zo is het balletje gaan rollen.

Hoe ziet jouw schrijfproces bij een nieuwe tekst er dan uit? Ben je iemand die eerst research doet of begin je direct met schrijven?
Ik begin niet direct met schrijven. Ik heb in dit geval eerst gelezen wat de rest geschreven heeft, dat vond ik best pittig. Ze hebben een bepaalde stijl gekozen die spannend is, maar ook om een bepaalde ervaring vraagt. Ik heb het een paar keer gelezen, heb het daarna weggelegd en heb toen gekeken waar mijn gevoel van aan gaat. Vanuit dat startpunt ben ik gaan schrijven.

Nu hebben we je gevraagd voor een experiment en schrijf je een estafettetekst met zes andere theaterschrijvers. Wat vind je daarvan?
Ik vind het een super leuk en origineel idee. Het is spannend, je weet niet wat je kunt verwachten en je weet ook niet wat er verder komt in het verhaal. Ik merkte bij mezelf dat ik geneigd was al veel meer in te vullen dan ik geschreven heb.

Gaat het verhaal waar jij nu een deel van schreef in jouw hoofd verder of heb je het voor jezelf afgesloten?
Het gaat door in mijn gedachten, ik zit er helemaal in. Die karakters worden echt mensen met gevoelens.  Dat wat ik geleerd heb bij #Nieuwestukken heb ik geprobeerd in te zetten om mijn personages meer diepgang te kunnen geven. Ik vind het heel fijn dat de lezers straks ook een eigen interpretatie mogen hebben.

Wat hoop je dat de andere schrijvers gaan doen? 
Ik hoop dat de lijnen blijven doorgaan met dialogen en spanning.

Heb je nog tips voor Maarten van Hinte die na jou komt?
Nee totaal niet, ik ben benieuwd. Ik ben geneigd mee te gaan schrijven

LEES HIER DEEL 1, 2 en 3

Deel 1,2,3_De Thuiskomst (werktitel)_Jibbe Willems, Mohamed Aadroun, Rosita Dameri