Agenda

Aankomende evenementen

07 september - 07 september • IEDEREEN

Middag van de Theatertekst – BE

De Tekstsmederij laat een nieuwe generatie toneelschrijvers en regisseurs aantreden. In dat kader is het van belang om jaarlijks met professionals uit het werkveld en met het publiek stil te staan bij de toekomst van toneelschrijven. Dit jaar doet Vlaanderen voor het eerst mee en wordt In Antwerpen ook de Staat van de Theatertekst uitgesproken. De Vlaamse tekst ligt in handen van Stijn Devillé, de winnaar van de Podiumtekstprijs 2017. Devillé is theatermaker en directeur van theaterhuis Het Nieuwstedelijk. Zijn toneelstukken worden vertaald in het Frans en het Duits. La Dissection d’un Homme Armé en Lev werden voor de VRT tot hoorspel bewerkt (Klara). Voor ‘Hitler is dood’ ontving Devillé de Taalunie Toneelschrijfprijs 2009 en ‘Hebzucht’ werd genomineerd voor een Sabam Award.

Op 7 september in Antwerpen is de Nederlandse delegatie aanwezig bij de Middag van de Theatertekst. Met behulp van een moderator die in beide landen het gesprek leidt, wordt de Staat ter plekke besproken. Wat vinden we belangrijk als het gaat om de ontwikkeling van theaterteksten? Welke verhalen moeten worden verteld? Ook laat De Tekstsmederij beleidsmakers aan het woord om te reflecteren op de teksten.

Exacte tijd en locatie volgen. 
11 september - 11 september • IEDEREEN

Middag van de Theatertekst – NL

Het Nederlands Theater Festival en De Tekstsmederij organiseren traditiegetrouw tijdens het theaterfestival de Middag van de Theatertekst die dit jaar wordt uitgesproken door Nathan Vecht. Wat vinden we belangrijk als het gaat om de ontwikkeling van theaterteksten? Welke verhalen moeten worden verteld? Bijzonder dit jaar is dat er ook een verbinding wordt gemaakt tussen de Staat van de Theatertekst in Vlaanderen die dit jaar op 7 september wordt uitgesproken door Stijn Devillé. Tijdens deze middag in Amsterdam bespreken we ook met een speciale gast uit het theaterveld de reflectie op beide teksten.

Programma

  • Welkom
  • Staat van de Theatertekst door Nathan Vecht
  • Panelgesprek Nathan Vecht, Stijn Devillé en speciale gast
  • Gesprek met publiek

Over Nathan Vecht
Nathan Vecht schreef onder meer de toneelstukken Kunsthart en Gidsland(mugmetdegoudentand), Don Juan (Noord Nederlands Toneel), Post (Bellevue Lunchtheater), Fietsen voor Malawi, Go Vote! en God in Frankrijk (de Parade). Voor het Delamar Theater schreef hij de musical In de ban van Broadway. Zijn werk is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival, werd opgevoerd in onder meer Duitsland en België, en is uitgegeven door de Nieuwe Toneelbibliotheek en International Theatre & Film Books. Voor televisie schreef hij onder meer de comedyserie Missie Aarde en scènes voor Koefnoen en Het Klokhuis. 

18 september - 19 juni • IEDEREEN

De Tekstsmederij presenteert Koen Caris

De Tekstsmederij presenteert Koen Caris, TheatertekstTalent 2017. | Het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft in 2017 het stipendium voor jonge theaterauteurs toegekend aan Koen Caris. Op deze twee avonden in Theater Bellevue presenteert hij zijn werk: MIJN.

MIJN gaat over een voormalig mijndorpje, ergens diep weggestopt tussen glooiende heuvels. Nadat een grote mijnramp twintig jaar terug een abrupt einde maakte aan die industrie, zakte het dorp langzaam maar zeker weg in armoede en isolement. Scheuren en verzakkingen waren aan de orde van de dag. De jongeren droomden van hun vertrek, de ouderen droomden maar zo min mogelijk. Tot een paar maanden geleden, toen ze allemaal werden opgeschrikt door groot nieuws: de postcodeloterij was in het dorp gevallen. In één klap werd de helft van de inwoners steenrijk; de andere helft bleef arm.

Een paar maanden later begint de splitsing al voelbaar te worden. De nouveaux riches zijn een gigantisch bouwproject begonnen: een verzameling luxe nieuwe villa's, bovenop de oude mijngrond. Door alle werkzaamheden komt het dorpje op steeds gammeler grond te staan. Ramen knappen spontaan, en huizen zakken links en rechts de grond in. Nieuwe scheuren leggen oud zeer bloot. En wanneer een van de rijken wordt beroofd is het hek van de dam: alle onderhuidse angst en woede van de dorpelingen komen naar boven, en wat ooit een hechte gemeenschap was valt stukje bij beetje in twee kampen uiteen.

MIJN is een stuk over de menselijke neiging om alles in twee groepen te verdelen, in wij vs. zij. Over hoe schaarste, en onze angst dat we niet zullen krijgen waar we recht op menen te hebben, die verdeling in de hand werken. En over hoe mensen, als je ze maar lang genoeg als gevaar behandelt, uiteindelijk vanzelf dat gevaar zullen worden.
---
AANVANG: 20.00 uur in Theater Bellevue
Tickets: 10 euro per persoon / studenten 7,50 euro per persoon

24 september - 24 september • IEDEREEN

Toneelleesclub #5 met José Kuijpers

Samen met een theaterprofessional stilstaan bij het ontleden van een toneeltekst kan verrassende gesprekken opleveren. De Tekstsmederij faciliteert dit met een gloednieuw initiatief: De Toneelleesclub. Een aantal maandagavonden van het jaar kiest een interessante theaterprofessional een te lezen tekst uit en bespreekt die tekst tijdens de Toneelleesclub. Een interactieve samenkomst over interessante, verdiepende stukken en de slag van blad naar vloer. Op deze avond is onze gast: José Kuijpers. Zij koos de teksten van Tjeerd Bischoff's GAS om te bespreken. Reserveren via publiciteit@detekstsmederij.nl. Tickets: 10 euro. | Locatie: De Smoeshaan van Theater Bellevue.

Het verhaal
Epicentrum van de vertelling is Hotel Boelens in Hoogezand-Sappemeer. In het eerste deel, als de gasbel net is ontdekt, denkt hoteleigenaar Andries Boelens een graantje mee te kunnen pikken van de aangekondigde rijkdom. Maar de hotelgasten van de NAM blijken meer geïnteresseerd in zijn dochters Bette en Aukje dan in zijn plannen.
 
Als de jongste ongewenst zwanger raakt van een NAM-ingenieur, raken de levens van gasmannen en de hoteldochters onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie is er verantwoordelijk voor de gevolgen van de gaswinning? Waarom liep de schadeafhandeling vast in een onontwarbare kluwen van belangen, emoties, rapporten en elkaar tegensprekende onderzoeken? En waarom reageerde de Nederlandse overheid zo traag, toen zich in Groningen een ramp aftekende?
 
Na Mansholt en Koning van het Grasland bouwt Toneelgroep Jan Vos verder aan reeks aansprekende, actuele voorstellingen, die de inwoners van Noord-Nederland direct raken.
 
Rode draad zijn politieke keuzes uit het verleden, waar nu de wrange vruchten van worden geplukt. Na boterbergen, melkplassen en het verdwijnen van biodiversiteit, draait het in GAS om scheuren in gevels, slepende procedures en onverkoopbare panden.

Reserveren via publiciteit@detekstsmederij.nl. Tickets: 10 euro. | Locatie: De Smoeshaan van Theater Bellevue.

26 november - 26 november • IEDEREEN

Toneelleesclub #6 met Romana Vrede

Samen met een theaterprofessional stilstaan bij het ontleden van een toneeltekst kan verrassende gesprekken opleveren. De Tekstsmederij faciliteert dit met een gloednieuw initiatief: De Toneelleesclub. Een aantal maandagavonden van het jaar kiest een interessante theaterprofessional een te lezen tekst uit en bespreekt die tekst tijdens de Toneelleesclub. Een interactieve samenkomst over interessante, verdiepende stukken en de slag van blad naar vloer. Op deze avond is onze gast: Romana Vrede. Binnenkort maken we de tekst bekend die we gaan bespreken.

Reserveren via publiciteit@detekstsmederij.nl. Tickets: 10 euro.

Afgelopen evenementen

18 juni - 19 juni • SCHRIJVERS

Masterclass met Nathan Vecht

Twee dagen intensief samenwerken met een gerenommeerde toneelschrijver? De Tekstsmederij organiseert een masterclass met toneel- en scenarioschrijver Nathan Vecht. Je schrijft ter plekke nieuwe scènes en aan de hand daarvan leer je meer over de belangrijkste bouwstenen van een toneeltekst: structuur, conflict, expose, dialoog, subtekst, personage, genre. Het is een uitstekende kans voor (toneel)schrijvers om verdieping te vinden in hun bestaand werk en nieuwe kennis en inspiratie opdoen via een theaterprofessional.

Nathan Vecht schreef onder meer de toneelstukken Kunsthart en Gidsland (mugmetdegoudentand), Don Juan (Noord Nederlands Toneel), Post (Bellevue Lunchtheater), Fietsen voor Malawi, Go Vote! en God in Frankrijk (de Parade). Voor het Delamar Theater schreef hij de musical In de ban van Broadway. Zijn werk is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, werd opgevoerd in onder meer Duitsland en Belgie, en is uitgegeven door de Nieuwe Toneelbibliotheek en International Theatre & Film Books. Voor televisie schreef hij onder meer de comedyserie Missie Aarde en scènes voor Koefnoen en Het Klokhuis.

De kleine lettertjes
Voor wie: ervaren beginners; mensen met een afgeronde kunstvakopleiding (richting maakt niet uit), aan het begin van hun carrière, die zich verder willen bekwamen in hun toneelschrijfambacht.

Nodig: motivatiebrief van max 1/2 A4 over waarom je graag mee wilt doen aan de Masterclass + CV + Voorbeeldtekst van max 1 A4. Aanmelden via aanmelden@detekstsmederij.nl. Deadline: 23 mei 2018 9.00 uur.

Locatie: Amsterdam (exacte locatie ntb)
Kosten: 200 euro
Inclusief: lunch, koffie/thee, koekjes (!)

05 juni - 05 juni • IEDEREEN

De Tekstsmederij leest Lisa & Jade en Nina & Simone

De tekstsmeders laten tijdens deze avond het resultaat zien van maandenlang smeden, schrijven, verdiepen, schrappen, bijstellen en meer. Wees getuige van het werk van de nieuwe generatie toneelschrijvers en regisseurs en maak je agenda leeg voor dit publieksmoment.

Op 5 juni De Tekstsmederij leest
Jade en Lisa
Simone en Nina

VOODOO Child
Een grootse poging tot het vormgeven van een eigen werkelijkheid.
Tekst: Jade Olieberg Regie: Lisa Giezen

Lopen op hollende wolken
Een interraciale 'Whose Afraid of Virginia Woolf?
Tekst: Simon(e) van Saarloos Regie: Nina Spijkers

Entree: € 10,- / beide avonden € 7,50
Reserveren via www.theaterbellevue.nl.

04 juni - 04 juni • IEDEREEN

De Tekstsmederij leest Zen & Michiel en Inge & Esther

De tekstsmeders laten tijdens deze avond het resultaat zien van maandenlang smeden, schrijven, verdiepen, schrappen, bijstellen en meer. Wees getuige van het werk van de nieuwe generatie toneelschrijvers en regisseurs en maak je agenda leeg voor dit publieksmoment.

Op 4 juni De Tekstsmederij leest
Esther en Inge
Zen en Michiel

Een afritsbroek is best heel handig (werktitel)
In de kofferbak ligt een handrembreekkabel. En een reservehandrembreekkabel, naast de citronellakaars. Maria en Frans komen al jaren op dezelfde campings, met dezelfde mensen. Wat als je tussen de gezelligheid en het afgedwongen geluk beseft dat dit het leven is dat je niet meer wilt?
Tekst: Esther van der Krol Regie: Inge Wannet

De Verzoeker
Je ligt in bed, je valt bijna in slaap, nee, het is geen vallen, het is tuimelen. Beelden glijden over je netvlies, je bent nog bij bewustzijn, maar het hoe, wat en waar is je onduidelijk. Een duister deurtje in je ziel staat op een kier. Duistere wezens vullen je geestesoog. Er is onrust. Je zou vredig in slaap moeten zakken. Je zou de baas moeten zijn. Je zou aan de rechterhand van god moeten kunnen zitten, maar je dineert met je demonen. Schrijver Maarten staat stijf van de demonen. Hij is bang voor vlinders, bang om gek te worden, bang om zijn veel succesvollere vriendin Rosa te verliezen, bang om geen geniale kunstenaar te zijn. Zo kan het niet langer, weet hij, en Maarten begint aan een nieuw (geniaal) project: een theatertekst over de schilder Francisco Goya die in de 19e eeuw zijn eigen demonen overwon. Dan ontmoet Maarten op straat Legio die zich met tatoeages en implantaten heeft laten verbouwen tot demon... Terug in bed. Je bent bijna onder zeil, maar nog net niet. Een wijze raad: dineer met je demonen. Druk ze niet weg. Ze proberen je iets te leren. Maar vertrouw ze nooit helemaal. Tekst: Michiel Westbeek Regie: Zen Roorda

Entree: € 10,- / beide avonden € 7,50 per avond
Reserveren via www.theaterbellevue.nl.