Agenda

Aankomende evenementen

04 juni - 04 juni • IEDEREEN

De Tekstsmederij leest….

De tekstsmeders laten tijdens deze avond het resultaat zien van maandenlang smeden, schrijven, verdiepen, schrappen, bijstellen en meer. Wees getuige van het werk van de nieuwe generatie toneelschrijvers en regisseurs en maak je agenda leeg voor dit publieksmoment.

Op 4 juni De Tekstsmederij leest
Esther en Inge
Zen en Michiel

Een afritsbroek is best heel handig (werktitel)
In de kofferbak ligt een handrembreekkabel. En een reservehandrembreekkabel, naast de citronellakaars. Maria en Frans komen al jaren op dezelfde campings, met dezelfde mensen. Wat als je tussen de gezelligheid en het afgedwongen geluk beseft dat dit het leven is dat je niet meer wilt?
Tekst: Esther van der Krol Regie: Inge Wannet

De Verzoeker
Je ligt in bed, je valt bijna in slaap, nee, het is geen vallen, het is tuimelen. Beelden glijden over je netvlies, je bent nog bij bewustzijn, maar het hoe, wat en waar is je onduidelijk. Een duister deurtje in je ziel staat op een kier. Duistere wezens vullen je geestesoog. Er is onrust. Je zou vredig in slaap moeten zakken. Je zou de baas moeten zijn. Je zou aan de rechterhand van god moeten kunnen zitten, maar je dineert met je demonen. Schrijver Maarten staat stijf van de demonen. Hij is bang voor vlinders, bang om gek te worden, bang om zijn veel succesvollere vriendin Rosa te verliezen, bang om geen geniale kunstenaar te zijn. Zo kan het niet langer, weet hij, en Maarten begint aan een nieuw (geniaal) project: een theatertekst over de schilder Francisco Goya die in de 19e eeuw zijn eigen demonen overwon. Dan ontmoet Maarten op straat Legio die zich met tatoeages en implantaten heeft laten verbouwen tot demon... Terug in bed. Je bent bijna onder zeil, maar nog net niet. Een wijze raad: dineer met je demonen. Druk ze niet weg. Ze proberen je iets te leren. Maar vertrouw ze nooit helemaal. Tekst: Michiel Westbeek Regie: Zen Roorda

Entree: € 10,- / beide avonden € 7,50 per avond
Reserveren via www.theaterbellevue.nl.

05 juni - 05 juni • IEDEREEN

De Tekstsmederij leest…

De tekstsmeders laten tijdens deze avond het resultaat zien van maandenlang smeden, schrijven, verdiepen, schrappen, bijstellen en meer. Wees getuige van het werk van de nieuwe generatie toneelschrijvers en regisseurs en maak je agenda leeg voor dit publieksmoment.

Op 5 juni De Tekstsmederij leest
Jade en Lisa
Simone en Nina

VOODOO Child
Een grootse poging tot het vormgeven van een eigen werkelijkheid.
Tekst: Jade Olieberg Regie: Lisa Giezen

Lopen op hollende wolken
Een interraciale 'Whose Afraid of Virginia Woolf?
Tekst: Simon(e) van Saarloos Regie: Nina Spijkers

Entree: € 10,- / beide avonden € 7,50
Reserveren via www.theaterbellevue.nl.
18 juni - 19 juni • SCHRIJVERS

Masterclass met Nathan Vecht

Twee dagen intensief samenwerken met een gerenommeerde toneelschrijver? De Tekstsmederij organiseert een masterclass met toneel- en scenarioschrijver Nathan Vecht. Je schrijft ter plekke nieuwe scènes en aan de hand daarvan leer je meer over de belangrijkste bouwstenen van een toneeltekst: structuur, conflict, expose, dialoog, subtekst, personage, genre. Het is een uitstekende kans voor (toneel)schrijvers om verdieping te vinden in hun bestaand werk en nieuwe kennis en inspiratie opdoen via een theaterprofessional.

Nathan Vecht schreef onder meer de toneelstukken Kunsthart en Gidsland (mugmetdegoudentand), Don Juan (Noord Nederlands Toneel), Post (Bellevue Lunchtheater), Fietsen voor Malawi, Go Vote! en God in Frankrijk (de Parade). Voor het Delamar Theater schreef hij de musical In de ban van Broadway. Zijn werk is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, werd opgevoerd in onder meer Duitsland en Belgie, en is uitgegeven door de Nieuwe Toneelbibliotheek en International Theatre & Film Books. Voor televisie schreef hij onder meer de comedyserie Missie Aarde en scènes voor Koefnoen en Het Klokhuis.

De kleine lettertjes
Voor wie: ervaren beginners; mensen met een afgeronde kunstvakopleiding (richting maakt niet uit), aan het begin van hun carrière, die zich verder willen bekwamen in hun toneelschrijfambacht.

Nodig: motivatiebrief van max 1/2 A4 over waarom je graag mee wilt doen aan de Masterclass + CV + Voorbeeldtekst van max 1 A4. Aanmelden via aanmelden@detekstsmederij.nl. Deadline: 23 mei 2018 9.00 uur.

Locatie: Amsterdam (exacte locatie ntb)
Kosten: 200 euro
Inclusief: lunch, koffie/thee, koekjes (!)

24 augustus - 31 augustus • SCHRIJVERS

Lage Landen Schrijfweek

We gaan op vakantie! Schrijfvakantie, that is.

De Stichting Beter Schrijven organiseert deze zomer samen met Editio, de Tekstsmederij en Vlaamse partners een schrijfweek voor jong schrijftalent. Verwacht een grensoverschrijdend literair programma (denk film, toneel, fictie, docu, journalistiek, dialoog) en een week lang de mogelijkheid om jouw werk te bespreken met ervaren schrijvers en redacteuren. En natuurlijk heel veel zelf schrijven.

VOOR WIE
Schrijftalent uit Nederland en Vlaanderen van 18 tot 35 jaar.

MET WIE (nu al bekend)
✒Manon Uphoff (schrijfster)
✒Rutger Lemm (filmmaker)
✒Timen Jan Veenstra (De Tekstsmederij)
✒Esther van der Krol
✒Elvis Peeters (schrijver)
✒Carmien Michels (poëzie, EK poetry slam)
✒Kasper Kapteijn

WAAR & WANNEER
Van 24 tot 31 augustus in Ulestraten, Limbug (NL).

AANMELDEN
De kosten voor de hele week inclusief verblijf zijn €250. Daar komt alleen nog eten en drinken bij (ongeveer €200). Meld je voor 15 juni aan door een verhaal of toneeltekst van maximaal 750 woorden en een korte bio met motivatie voor 15 juni in te sturen. Uit alle aanmeldingen worden 20 talenten geselecteerd om mee te gaan op schrijfweek.

✒ Aanmelden kan via deze link: https://www.editio.nl/schrijfweek

Afgelopen evenementen

23 april - 23 april • IEDEREEN

Toneelleesclub #4 met Peter Blok

Samen met een theaterprofessional stilstaan bij het ontleden van een toneeltekst kan verrassende gesprekken opleveren. De Tekstsmederij faciliteert dit met een gloednieuw initiatief: De Toneelleesclub. Een aantal maandagavonden van het jaar kiest een interessante theaterprofessional een te lezen tekst uit en bespreekt die tekst tijdens de Toneelleesclub. Een interactieve samenkomst over interessante, verdiepende stukken en de slag van blad naar vloer. Op deze avond is onze gast: Peter Blok. Met hem bespreken we ‘Het Zouthuis’ van Peer Wittenbols.

Reserveren via publiciteit@detekstsmederij.nl. Tickets: 10 euro.

17 maart - 17 maart • IEDEREEN

LIVE schrijven bij What ISH?

Iedereen fantaseert weleens; waar zouden die dames in de hoek over staan te babbelen? En wat denkt de barman eigenlijk, als hij zich onbespied waant? Tijdens What ISH gender? Voguing, Clubbing, Art, Discussion herschrijft De Tekstsmederij de werkelijkheid in het Compagnietheater. De bezoekers worden hoofdpersoon in de live nieuw geschreven theaterteksten. De ingrediënten; een schrijver, inspiratie en een boel fantasie. Speel je mee? Start 19.45 uur in Compagnietheater Amsterdam.
29 januari - 29 januari • IEDEREEN

Toneelleesclub #3 met Maria Goos – Uitverkocht

Samen met een theaterprofessional stilstaan bij het ontleden van een toneeltekst kan verrassende gesprekken opleveren. De Tekstsmederij faciliteert dit met een gloednieuw initiatief: De Toneelleesclub. Een aantal maandagavonden van het jaar kiest een interessante theaterprofessional een te lezen tekst uit en bespreekt die tekst tijdens de Toneelleesclub. Een interactieve samenkomst over interessante, verdiepende stukken en de slag van blad naar vloer. Op deze avond is onze gast: Maria Goos.

Op deze avond is onze gast: Maria Goos. Met haar bespreken we de toneelteksten van DOEK!
DOEK! ging op 3 oktober 2010 in première in de schouwburg van Haarlem. Alle vrouwenrollen werden gespeeld door Loes Luca.
Alle mannenrollen werden gespeeld door Peter Blok.

Reserveren via publiciteit@detekstsmederij.nl. | Tickets: 10 euro inclusief de tekst (wordt vooraf gemaild.)
--
De titel DOEK! heeft een drieledige betekenis.
'DOEK!' werd er vroeger door de toneelmeester geroepen als het moment daar was dat na afloop van het stuk het voordoek dicht moest vallen. Het woord 'doek' wordt gebruikt in het gezegde: 'Dan is het 'doek' voor Richard van Berkhoven. Dat betekent: dan is het einde verhaal, dan is het klaar, dan is het over, voor Richard van Berkhoven. En doek is ook het linnen, of het canvas, waarop schilders schilderen. Het is een ander woord voor een schilderij. 'De doeken van Rubens kenmerken zich door' etc.
Het stuk DOEK! gaat op verschillende lagen over hetzelfde thema: wat is echt en wat is onecht. Bestaat er echt en onecht in de beeldende kunst. Wat bepaalt of een schilderij echt of onecht is. Wat bepaalt of een actrice echt of onecht speelt, en bovenal: bestaat er echt en onecht in de liefde. Is Richard de grote liefde van Lies, of is het Wouter? Is de liefde waar je aan kapot gaat een grotere liefde dan de liefde waar je mee kan leven?