Aaneenschakeling aan kansen


De Tekstsmederij

Terwijl de inschrijvingen voor een nieuw traject per 1 maart zijn gestart, gaan onze smeders verder met de ontwikkeling van hun kersverse toneelteksten.  Op 4 en 5 juni kun je alle koppels live ontmoeten. Michiel is schrijver en samen met Zen werkt hij aan het stuk 'Legio' (werktitel). We stelden hem een aantal vragen:

Hoe kijk je terug op het traject tot nu toe?

Op 27 maart 2018 om 8:59 uur is het precies een jaar geleden dat het Tekstsmederijtraject voor mij begon met de Inspiratieweek. Zo'n dertig mensen, vooral schrijvers en een handvol regisseurs, hadden zich hiervoor aangemeld en hoewel dit in feite het voortraject was van de échte Tekstsmederij, die pas in september van start ging en waarvoor 6 schrijvers en 6 regisseurs geselecteerd werden, is het voor mij belangrijk om hier te beginnen, omdat ik er heel veel aan gehad heb. Ik heb beeldende kunst gestudeerd en had eerder voor muziektheater geschreven, maar nog nooit voor toneel, en de sessies waren voor mij een goede introductie, waar ik nog regelmatig aan terugdenk. Meerdere boeken, zoals 'Naked Playwriting', die in die week besproken werden, heb ik inmiddels aangeschaft, en het was de eerste keer dat ik een term als 'well-made play' hoorde.

Van dat moment tot nu is de Tekstsmederij voor mij een aaneenschakeling aan kansen geweest. Om andere jonge makers te ontmoeten, om aan een regisseur als Zen gekoppeld te worden, om mijn ideeën te ontwikkelen, om met coaches als Willibrord Keesen en Joeri Vos te werken en om de kelder in Bellevue flink op stelten te zetten met professionele acteurs. De organisatie staat erg open voor mensen met diverse achtergronden – zowel qua genre waar je in gewerkt hebt als qua opleiding – en blijft tegelijkertijd kritisch op je proces en ambities. Het is vervolgens aan jezelf hoezeer je die mogelijkheden aangrijpt, maar als je van plan bent dit te doen: doe het dan voluit. Je kunt er dingen naast doen, maar zet dit met stip op de eerste plek. Er zijn hier bij elke stap aandachtige en gepassioneerde mensen om je heen. Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn, maar ze verdienen het beste wat je in huis hebt.

Wat heeft jou het meeste geïnspireerd?

Het contact met de coaches heeft me veel inspiratie gebracht, maar niet zoveel als het werken met mijn regisseur. Een jaar lang met iemand op een lijn kunnen zitten, samen elk idee tegen het licht houden, de expertise van iemand die wel al jaren met toneel bezig is, een gedeeld gevoel voor humor en, onenigheden of niet, een oprechte medestander in je streven zijn de beste dingen die je kunnen overkomen als schrijver bij de Tekstsmederij.

Wat was de grootste uitdaging van het traject?

Het gaat hartstikke goed met de voorstelling, maar het meest uitdagende is om af en toe uit dat proces te moeten stappen. Om aan iemand anders uit te moeten leggen waar je stuk precies over gaat, terwijl je eigen ideeën daarover nog volop in ontwikkeling zijn. Om ineens met vakmensen over een vak te praten dat je zelf nog volop aan het leren bent. Kortom, om een vocabulaire te vinden dat niet puur, privé, alleen van jou is, maar waarmee je helder en concreet met anderen van gedachten kan wisselen over wat je aan het maken bent, ook al is dat zelf nog zo abstract.

Wat heb je over jezelf geleerd?

Dat ik, meer dan ik ooit verwacht heb, toneel schrijven het tofst mogelijke vind om te doen. Ik heb twaalf jaar lang omwegen achter de rug. Ik heb cabaret gemaakt, geschilderd, gedichten geschreven, installaties gebouwd, performances gedaan, allemaal met enorm wisselend succes, maar niets bleef aan me plakken. Een vriendin die mij al jaren kent was naar onze presentatie in Bellevue komen kijken, die gelukkig heel goed ging, en zij zei tegen me: Dit is het. Dit moet je blijven doen. En zo voelde het ook. Ik ga nu zoveel mogelijk naar voorstellingen en lees veel boeken over theater en veel toneelteksten, van de Grieken tot nu. Ik laat niet meer los.

Interesse om als schrijver of regisseur deel te nemen aan het traject van De Tekstsmederij? Lees hier verder.